Promotion of values through college student’s assertive communication

Keywords: Promotion, values, assertive communication, college student, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The main objective of this study was to analyze the promotion of values through assertive communication in college students, which was carried out under the positivist paradigm, with a quantitative and documentary approach. To achieve this, the review of scientific texts was used as a technique, in order to collect the respective arguments related to the subject, based on scientific articles, books, among others. In conclusion, it was noticed that the promotion of values constitutes a fundamental factor in the university student, since it facilitates optimal communication between teachers-students-society and contributes to the development of a morally solid and harmonious social reality. All this revolves around the scope of full happiness worldwide, which apart from having repercussions in the academic and social spheres; also influence notably, the familiar, political, economic and cultural fields.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, M. (2019). Conocimiento didáctico del contenido de la enseñanza de ética y valores humanos, un estudio de caso. [Didactic knowledge of the content of ethics teaching and human values, a case study.]. CEDOTIC Revista de Ciencias de la Educación, Docencia, Investigación y Tecnologías de la Información, vol. 4, núm. 2, Julio-, pp. 5-25. Universidad del Atlántico. Colombia. Recuperado de: https://n9.cl/ypnue

Barba, L. y Alcántara, A. (2003). Los valores y la formación universitaria. [Values and university education]. Reencuentro, núm. 38, diciembre, pp. 16-23. Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco. Distrito Federal, México. Recuperado de: https://n9.cl/j96cx

Boroel, B. y Arámburo, V. (2016). El posicionamiento del docente ante la formación en valores en la educación superior. [The positioning of the teacher in the formation of values in higher education]. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(13), 463-482. Recuperado de: https://n9.cl/ukpwn

Briones, W., Urquiza, L., Navia, J. y Guevara G. (2020). Asertividad comunicacional en los procesos académicos en época de pandemia en las Instituciones de Educación Superior. [Communication assertiveness in academic processes in times of pandemic in Higher Education Institutions]. Journal of science and research. Vol. . 5, Núm. CIINGEC2020. E-ISSN: 2528- 8083. Recuperado de: https://n9.cl/7a304

Calua, M., Delgado, Y. y López, O. (2021). Comunicación asertiva en el contexto educativo: revisión sistemática. [Assertive communication in the educational context: systematic review]. Universidad César Vallejo
Chiclayo – Perú. Recuperado de: https://n9.cl/xuokz

Carlevaro, P. (2008). Universidad y sociedad: proyección y vínculos. [University and society: projection and links]. Reencuentro, núm. 52, agosto, 2008, pp. 19-37, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco, México. Recuperado de: https://n9.cl/pmhg9

García, A.; Ferreira G. (2005). La convivencia escolar en las aulas. [School coexistence in the classroom]. International Journal of Developmental and Educational Psychology, vol. 2, núm. 1, pp. 163-183. Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores. Badajoz, España. Recuperado de: https://n9.cl/2jpt1

Morales, M., Guerrero, L., Loor, C., Tapia, C. (2022). Comunicación asertiva como estrategia ante el estrés académico. [Assertive communication as a strategy against academic stress]. PROHOMINUM. Revista de Ciencias Sociales y Humanas. Volumen 4.N°2. abril-junio, 2022/ E-ISSN: 2665 0169. Recuperado de: https://n9.cl/6c7vj

Reyes, O. y Hernández, G. (2019). Identificación y práctica de valores en la formación universitaria. [Identifying and Including Core Human Values in University Training]. Revista Cubana de Educación Superior, 38(2), e17. Epub 01 de agosto de 2019. Recuperado de: https://n9.cl/d5ejp

Salazar, M. y Herrera, M. (2007). La representación social de los valores en el ámbito educativo. [The social representation of the values in the educational environment]. Investigación y Postgrado, vol. 22, núm. 1, pp. 261-305. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas, Venezuela. Recuperado de: https://n9.cl/2cj4n

Suárez, N. (2007). La investigación documental paso a paso. [Documentary research step by step]. Universidad de los Andes. Consejo de Publicaciones. Recuperado de: https://n9.cl/9c8kq
Published
2022-07-01
How to Cite
Franco-Pérez, R., Esteves-Fajardo, Z., Castro-Moyano, G., & Alfonzo-Chunga, P. (2022). Promotion of values through college student’s assertive communication. CIENCIAMATRIA, 8(3), 652-665. https://doi.org/10.35381/cm.v8i3.797
Section
De Investigación

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5