Use of Educational Technologies by teachers in times of pandemic
Abstract
The objective of this research work was to analyze the level of use of the technology used by teachers in virtual classes in times of pandemic at the “Héroes de Verdeloma” Basic Education School. Methodologically, it was based on cross-sectional, descriptive, non-experimental research. The results of the survey corroborate the importance of the personal and professional motivation of the teacher to be able to teach their classes, from this arises the need to continue in training processes, either by their own means or through the Ministry of Education, as well to be able to face this new reality and take advantage of the teachers' knowledge of technology to innovate significantly in virtual classes, generating effective learning with their students.
Downloads
References
Acuña, M. (22 de Julio de 2017). Evirtualplus. Obtenido de https://n9.cl/4s6h
Banco Interamericano de desarrollo [BID]. (Mayo de 2020). La educación en tiempos de coronavirus: Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19 [Education in times of coronavirus:The education systems of Latin America and the Caribbean in the face of COVID-19]. 1-30. Obtenido de https://n9.cl/bjzsa
Benítez , I., Ramírez , A., & Reyes , J. (2019). Permanent Training: a Need forthe University Teaching Staff [La formación permanente: una necesidad del profesorado universitario]. Luz, 80-89. Obtenido de https://luz.uho.edu.cu
Cabero, J., & Férnandez, B. (2018). Las tecnologías digitales emergentes entran [Emerging digital technologies come into the ]. RIED. Revista Iberoamericana de Educación, 119-138. doi:http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20094
Cani, L. d. (2017). Un dispositivo per la formazione in servizio dei docentil’analisi della pratica professionalecome metodo di ricerca e intervento [Un dispositivo para la formación en servicio del profesorado, el análisis de la práctica profesional como método]. Universitá Cattolica del Sacro Cuore. Obtenido de https://n9.cl/rsnl8
Castillejo, D., & Salazar, A. (2018). Motivación y satisfacción laboral en docentes de colegios nacionales en la zona centro norte de Lima Metropolitana [Motivation and job satisfaction in teachers of national schools in the north-central area of Metropolitan Lima]. Lima-Perú: Universidad San Ignacio de Loyola. Obtenido de https://n9.cl/091z
Cueva , D. (2020). La tecnología educativa en tiempos de crisis [Educational technology in times of crisis]. Conrado, 341-348. Recuperado el 15 de 09 de 2020, de https://n9.cl/vwiqw
Domínguez, J. (2014). La Plataforma Moodle: una herramienta de aprendizaje útil y necesaria en el Espacio Europeo de Educación Superior [The Moodle Platform: a useful and necessary learning tool in the European Higher Education Area]. Escuela Universitaria de Magisterio "Sagrado Corazón", 129-146. Obtenido de https://n9.cl/zart
Edmodo. (2020). Edmodo. Obtenido de https://www.edmodo.com/?language=es
El Comercio. (2020). Ministerio de Salud confirma primer caso de coronavirus en Ecuador. [Ministry of Health confirms first case of coronavirus in Ecuador]. Recuperado el 29 de febrero de 2020, de https://n9.cl/d7l7
EL Tiempo. (2020). Ecuador suspende todas las clases por COVID-19. [Ecuador suspends all classes due to COVID-19]. Recuperado el 12 de marzo de 2020, de https://n9.cl/miy0
Escribano, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. [Teacher performance as a factor associated with educational quality in Latin America]. Revista Educación. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033
Flores , F. (2015). Dificultades laborales de profesores en escuelas secundarias. [Labor difficulties of teachers in secondary schools]. Edcación y educadores, 411-431. Obtenido de https://n9.cl/f53i
Forero, S., & Puerta , J. (2017). Formatic Docente: Herramientas TIC para el docente de minuto Buenos Aires. [Formatic Teaching: ICT Tools for Minute Teacher Buenos Aires]. Bogóta: Universidad Libre de Colombia Facultad de Ciencias de la Educación.
Hérnandez, L. (2011). Experiencias de formación e innovación en educación infantil, primaria y secundaria. [Training and innovation experiences in early childhood, primary and secondary education] (Primera edición ed.). Murcia: Asociación Universitaria de Formación del Profesorado.
Moodle. (2020). Moodle. Obtenido de https://moodle.org/?lang=es
Moro, A., García, P., Sánchez, A., & Gómez, I. (s.f.). Sistemas de videoconferencia como método educativo. [Videoconferencing systems as an educational method]. Universidad de Huelva. Obtenido de https://n9.cl/4y83j
Naverrete, G., & Mendieta, R. (abril de 2018). Las Tics y la educación ecuatoriana en tiempos de internet: Breve análisis. [ICTs and Ecuadorian education in the times of the internet: Brief analysis]. Espilares, 123-136. Obtenido de https://n9.cl/9wbkh
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (22 de Septiembre de 2020). Obtenido de https://n9.cl/7ebl
Organización de las Naciones Unidas para la Educación,la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICS en educación en America Latina y el Caribe. [Strategic Approaches to ICTs in Education in Latin America and the Caribbean]. Recuperado el 14 de 09 de 2020, de https://n9.cl/zt9r2
Ramírez, W., & Barajas, J. (06 de 2017). Uso de las plataformas educativas y su impacto en la práctica pedagógica en Instituciones de Educación Superior San Luis Potosí. [Use of educational platforms and their impact on pedagogical practice in Higher Education Institutions San Luis Potosí]. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Recuperado el 16 de septiembre de 2020, de https://n9.cl/6k0ed
Revista digital para profesionales de la enseñanza. (2011). Temas para la Educación. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 1-6. Obtenido de https://n9.cl/di1g
Sevilla, H., Tarasow , F., & Luna , M. (2017). Educar en la era digital [Educate in the digital age]. Mexíco: Pandora. Obtenido de https://n9.cl/uz196
Torres, L. (2019). Plataforma virtual para mejorar el rendimiento en una asigntura del plan curricular de la Escuela de Tecnologías de información.[Virtual platform to improve performance in a subject of the curriculum of the School of Information Technology]. Lima-Perú: Universidad Peruana Cayetano Heredia Escuela de Posgrado. Obtenido de https://n9.cl/uy6t
Zoom. (2020). Zoom. Obtenido de https://zoom.us/es-es/education.html
Copyright (c) 2020 Luz Uvaldina Tamay-Chimborazo, Darwin Gabriel García-Herrera, Luis Bolívar Cabrera-Berrezueta, Juan Carlos Erazo-Álvarez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai



